Mediaknipsel (Nederlands 4): Meeste Vlaamse leerkrachten tegen hervormingen schoolvakanties

Het inkorten van de zomervakantie: een heikel punt waar al vaker over gediscussieerd werd. Sommigen zijn pro, anderen zijn contra. De redenen om voor of tegen de hervorming te zijn, zijn uiteenlopend. Uit een enquête van de Christelijke Onderwijsunie CDC blijkt dat de overgrote meerderheid van de Vlaamse leerkrachten gekant is tegen een hervorming van de duur van de schoolvakanties. Stof die opnieuw aanzet tot discussie. 

Resultaten die voortkwamen uit de enquête 

Dat er geen draagvlak is voor een verkorte zomervakantie is duidelijk, zo blijkt uit de enquête die CDC afnam bij 5.300 van haar leden. 78% van de ondervraagden gaf aan geen voorstander te zijn van een verkorting van de zomervakantie met twee weken, die zou worden opgeteld bij andere kortere vakanties. De bevraging kwam er naar aanleiding van de vraag van Ben Weyts aan koepels, vakbonden en ouderkoepels om tegen het einde van het schooljaar met een standpunt te komen.

Waarom tégen een hervorming? 

Leerkrachten die tegen een dergelijke hervorming zijn, geven aan te vrezen dat een andere regeling hen niet genoeg rust zal gunnen en dat de werkdruk op zijn beurt zal stijgen. Ook directies stemmen daarmee in. Zij geven aan nu al een groot deel van de zomervakantie aan werk te moeten besteden. Daarenboven vreest de vakbond ervoor dat een ingekorte zomervakantie de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep zal doen afnemen. 

Wat zegt onderwijstopman Dirk Van Damme?

Dat de coronacrisis al voor heel wat leerachterstand heeft gezorgd, weten we allemaal. Om die reden lijkt het volgens Dirk Van Damme beter om de zomervakantie voortaan in te korten. Naar zijn mening zorgen twee maanden afwezigheid, zeker voor kwetsbare leerlingen, voor een aanzienlijke terugval op vlak van kennis. Van Damme pleit niet voor minder schoolvakantie, maar wel voor een betere spreiding van die vakanties. Hij is ervan overtuigd dat een kortere pauze van twee of zes weken beter zou zijn voor de leerachterstand die sommige leerlingen reeds opliepen. Een bijkomend voordeel daarvan, volgens Van Damme, is dat het ook het mentaal welzijn van onze leerlingen zou opkrikken. Lieven Boeve heeft zijn bedenkingen bij dat plan. Volgens hem kan leerachterstand niet weggewerkt worden op twee weken tijd, maar is daar een plan van twee jaar voor nodig. Hij zegt dat het te eenvoudig is om te vermoeden dat een inkorting van de schoolvakantie een effectieve maatregel is voor dat probleem.

Welk standpunt neem ik in? 

Wat ik meermaals te horen krijg, is dat leerkrachten van geluk mogen spreken omdat ze veel vakantie hebben. Nu blijkt dat de meerderheid van de leerkrachten tegen de inkorting van de zomervakantie is, regent het reacties op sociale media. De een beweert dat leerkrachten niet moeten klagen en dat ze al genoeg vakantie hebben. De ander dwingt dan weer respect af voor leraren en meent dat ze ook tijdens die vakanties veel voorbereidend werk moeten verrichten. Het debat rond het inkorten van de vakantie is voor velen weer een kans om argwanend naar leraren te kijken. Een spijtige zaak vind ik dat. Mensen hebben snel een mening klaar, zonder te weten wat de échte reden is waarom leerkrachten geen voorstander zijn van een ingekorte zomervakantie. Zelf neem ik een neutraal standpunt in. Ik zou het niet meteen erg vinden moest men beslissen om de zomervakantie in te korten. Anderzijds zou ik het ook niet erg vinden moest dat niet gebeuren. Wat ik het belangrijkste vind, is dat zowel de leerkrachten als de leerlingen zich goed in hun vel voelen om op die manier optimaal les te kunnen geven en les te kunnen volgen. Of dat nu met of zonder een hervorming van de zomervakantie is. Een reden die ik zou kunnen bedenken om die vakantie in te korten, is om de leerachterstand van leerlingen te verkleinen. Door twee maanden thuis te zijn, is het voor hen soms moeilijk om de draad weer op te pikken. De zomervakantie inkorten zou het voor leerlingen dus mogelijk gemakkelijker maken om opnieuw de overstap te maken. Een reden die ik zou kunnen geven om de zomervakantie niet in te korten, is om de leerlingen en de leerkrachten hun rust te geven. Voor beiden betekent een schooljaar hard werken. Daarom hebben zij ook rust nodig om er nadien opnieuw vol goede moed in te vliegen. 

Het wel of niet inkorten van de zomervakantie is voor mij een moeilijke keuze. Ik zal me in ieder geval neerleggen bij eender welke beslissing die genomen wordt, want zowel het inkorten van de zomervakantie als het behouden van twee maanden vakantie biedt voor-en nadelen. 

Laat me in de reacties zeker weten welk standpunt jij inneemt in dit debat. 

Reacties

  1. Hoi Laura!

    Ik ben in dit debat tegen het inkorten van de zomervakantie. Ik vrees dat als we de zomervakantie inkorten, dit zal leiden tot een verhoging van de werkdruk. We zien nu al dat veel leerkrachten de werkdruk te hoog vinden en dat veel leerkrachten het risico lopen op een burn-out. Ik denk dat dit probleem alleen maar erger zal worden met een kortere zomervakantie.

    Als de zomervakantie daadwerkelijk wordt ingekort, heeft dat ook niet alleen een enorme impact op de onderwijssector, maar ook op andere sectoren zoals de toeristische sector, de evenementensector, de horeca, het openbaar vervoer, enz.

    Samenvattend ben ik er dus niet van overtuigd dat deze hervorming van de zomervakantie een positief effect zou hebben op de kwaliteit van ons onderwijs.

    Groetjes
    Jana

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Boek naar keuze (Nederlands 5): 'Has#tag' - Dirk Bracke

Jeugdboek (Nederlands 2): 'En ik dan?' - Luc Descamps

Artikel uit vaktijdschrift 'Fons' (Nederlands 3.1): 'Hoe maak je van je school een boekenschool?'