Reality check?!

Het nieuwe academiejaar is van start gegaan. Dat gaat hand in hand met het maken van nieuwe goede voornemens en met het verderwerken aan mijn culturele ontwikkeling. Graag neem ik jullie ook dit jaar mee in mijn wereld vol nieuwe en veelbelovende culturele ervaringen. 

Voor ik mijn culturele ervaringen van dit jaar met jullie deel, maak ik graag een reality check waarin ik reflecteer op mijn culturele ontwikkeling tot nu toe. In dit blogbericht leren jullie mij als cultuurparticipant beter kennen en vertel ik jullie in welke mate ik tot op heden al cultuur heb beleefd. Tot slot deel ik graag mijn goede voornemens voor dit academiejaar. 

Toen ik vorig jaar startte als student in de bacheloropleiding secundair onderwijs, las ik niet graag. Aangezien ik voor twee taalvakken heb gekozen, was ik me er meteen van bewust dat dit mijn grootste werkpunt zou zijn. Het is belangrijk dat een taalleerkracht graag en veel leest en daar wou ik werk van maken. Gemotiveerd ging ik op zoek naar een aantal boeken die mij het leesplezier zouden teruggeven. Zo las ik onder andere de boeken 'Cel 7', 'Let op mijn woorden', 'Te waar om mooi te zijn' en 'Het geheugenboek' die me de ogen deden openen. Het zijn één voor één pareltjes die me deden inzien dat lezen wél leuk kan zijn. Tot nu toe heb ik vooral romans en realistische verhalen gelezen. Als ik een genre moet kiezen, geniet de roman mijn absolute voorkeur. Toch zou ik ook eens willen proeven van alle andere genres zoals fantasy en thriller. Het uittesten van andere genres is dus nummer 1 op mijn bucketlist voor dit academiejaar.

Naast boeken verslinden, heb ik nog andere dingen gedaan die bijgedragen hebben tot mijn culturele ontwikkeling. Zo ging ik regelmatig naar de film of bracht ik een bezoekje aan het theater. In november 2019 ging ik ook voor de allereerste keer naar de boekenbeurs. Ook hier viel het op dat ik vaak koos voor een realistische film of een toneelvoorstelling in een realistisch jasje. Zo ging ik bijvoorbeeld naar de toneelvoorstelling 'Liften' kijken waarin drie vrouwen vastzitten in de lift van een beautysalon en naar de film 'All of us' waarin kanker het centraal thema is. Culturele activiteiten die dicht bij de realiteit staan genieten zichtbaar mijn voorkeur. Omdat altijd hetzelfde ook maar saai is, wil ik wat meer 'out of the box' gaan en eens kiezen voor een totaal ander genre van film of theater. Ook dat gegeven hoop ik dit academiejaar van mijn bucketlist te kunnen schrappen. 

De culturele ervaringen die ik vorig academiejaar reeds opdeed, deelde ik op deze blog. Ik vertelde eerlijk hoe ik deze ervaringen beleefde en wat me daarvan is bijgebleven. Ook met familie en vrienden deelde ik mijn ervaringen op het culturele gebied. Ik vertelde hen vaak over een film of toneelvoorstelling die ik gezien had of ik raadde een door mij gelezen én goedgekeurd boek aan hen aan. Soms nam ik mijn vriend of mama gewoon mee naar de film of naar het theater zodat ook zij wat cultuur konden opsnuiven. 

Ik merk dat ik reeds gegroeid ben ik mijn culturele ontwikkeling. Sinds vorig jaar sta ik meer open voor cultuur met een grote C én kan ik daar ook echt van genieten. Ik houd ervan om naar een film of toneelvoorstelling te gaan en ook de leesmicrobe heeft me duidelijk te pakken gekregen. Toch wil ik dit academiejaar nog een stapje verder gaan. Ik zou graag af en toe 'out of the box' gaan en mijn verstand op nul zetten door een totaal ander genre van boek, film of theater te kiezen. Op die manier hoop ik nog meer te kunnen groeien als cultuurparticipant. 

Ik wens jullie alvast heel veel leesplezier en aarzel vooral niet om ook jullie culturele ervaringen met mij te delen. 










Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek naar keuze (Nederlands 5): 'Has#tag' - Dirk Bracke

Jeugdboek (Nederlands 2): 'En ik dan?' - Luc Descamps

Artikel uit vaktijdschrift 'Fons' (Nederlands 3.1): 'Hoe maak je van je school een boekenschool?'