Mediaknipsel (Nederlands 3.1): 'Studie: coronacrisis leidt tot half jaar leerverlies en vergroot ongelijkheid'

Dat de coronacrisis een heleboel negatieve gevolgen heeft, is geweten. De crisis zorgt momenteel niet alleen voor heel wat frustratie en angst, maar ze heeft ook een enorme impact op de leerprestaties van leerlingen in het (basis)onderwijs. Dat blijkt na analyse door de KU Leuven op de resultaten van toetsen die leerlingen in het zesde leerjaar binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen aflegden. 

De coronacrisis leidde ertoe dat leerlingen tot een half schooljaar aan leerachterstand oplopen. Die achterstand is terug te vinden in zo goed als alle leerdomeinen.Wetenschappen en technologie gingen het sterkst achteruit en ook voor de vakken Nederlands, Frans en wiskunde daalden de leerprestaties. De resultaten voor het vak Mens & Maatschappij verschilden daarentegen niet van afgelopen jaren. Doordat de scholen een hele tijd gesloten waren tijdens de coronacrisis, is het mogelijk dat de thuissituatie van leerlingen sterker doorweegt in de leerprestaties.

Niet alleen de leerprestaties daalden, ook de ongelijkheid tussen leerlingen nam significant toe. Die groeiende ongelijkheid wordt zowel binnen eenzelfde school als tussen de verschillende scholen vastgesteld. De ongelijkheid steeg binnen de scholen met 17% voor wiskunde en met maar liefst 20% voor het vak Nederlands. Tussen verschillende scholen nam de ongelijkheid iets minder toe, namelijk met 7% voor wiskunde en 18% voor Nederlands. 

Uit de analyse van de KU Leuven blijkt dat het leerverlies en de toename van ongelijkheid het grootst is in scholen met kwetsbare leerlingen en in een stedelijke context. 

Toen de lockdown begon en alle scholen genoodzaakt waren de deuren te sluiten, stelde ik me een heleboel vragen. Hoe moeten leerlingen hun leerstof nu verwerven en verwerken? Zullen ze genoeg ondersteuning krijgen van hun leerkrachten en hun ouders? Zullen ze nog examens kunnen afleggen? Ik zat met heel wat vragen, maar het meest van al vroeg ik me af welke impact die lockdown zou hebben op de leerprestaties van leerlingen. Ik vroeg me af of leerlingen bij aanvang van het nieuwe schooljaar even sterk in hun schoenen zouden staan als voordien. Zelf vreesde ik voor een zichtbare impact op de prestaties van onze leerlingen. 

Uit het artikel blijkt dat mijn vrees is uitgekomen. De coronacrisis heeft wel degelijk zijn sporen nagelaten op de leerprestaties van leerlingen. Als toekomstig leerkracht ben ik me bewust van deze impact en van het feit dat die niet genegeerd mag worden. De leerachterstand die sommige leerlingen hebben opgelopen moet weggewerkt worden. Het is van groot belang dat leerkrachten hierin hun steentje bijdragen en ervoor zorgen dat alle leerlingen mee zijn met wat hen bijgebracht wordt.


Bron: Studie: coronacrisis leidt tot half jaar leerverlies en vergroot ongelijkheid. (2020, 23 september). hln.be. https://www.hln.be/nieuws/binnenland/onderwijs/studie-coronacrisis-leidt-tot-half-jaar-leerverlies-en-vergroot-ongelijkheid%7Ea16eb829/


Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek naar keuze (Nederlands 5): 'Has#tag' - Dirk Bracke

Jeugdboek (Nederlands 2): 'En ik dan?' - Luc Descamps

Artikel uit vaktijdschrift 'Fons' (Nederlands 3.1): 'Hoe maak je van je school een boekenschool?'