Mediaknipsel (Nederlands 3.1): 'Hoe pakt buitengewoon onderwijs coronamaatregelen aan?'

Op 1 september openden de scholen hun deuren na lange tijd terug. De nodige coronamaatregelen werden vanaf dag één genomen om het nieuwe schooljaar zo veilig mogelijk te laten verlopen. In het buitengewoon secundair onderwijs gelden dezelfde maatregelen als in het regulier secundair onderwijs, zoals mondmaskerplicht en afstand houden. Dat bleek voor een aantal leerlingen niet zo vanzelfsprekend. Zij begrijpen de mondmaskerplicht niet en knuffelen graag met hun medeleerlingen. 

De regels om het schooljaar op een veilige manier te laten verlopen, zijn voor het buitengewoon secundair onderwijs dezelfde als die voor het reguliere onderwijs, al zijn er toch kleine verschillen. Zo werken ze in het BUSO met vier opleidingszones. Zone 3 en 4 worden op het vlak van coronamaatregelen gelijkgesteld met het gewone secundair onderwijs. De andere twee zones niet, al zorgt men er daar ook voor dat iedereen zo vaak mogelijk een mondmasker draagt. 

De mondmaskerplicht vormt voor het buitengewoon secundair onderwijs de grootste uitdaging. Voor sommige leerlingen ligt die mondmaskerplicht moeilijk omwille van hun eigenheid. Zij begrijpen niet waarom ze verplicht worden een mondmasker te dragen. Bij andere leerlingen kan het mondmasker niet omwille van medische redenen. Voor een leerling met ademhalingsproblemen, bijvoorbeeld, is het onmogelijk om een volledige schooldag met mondmasker door te brengen. Daarnaast zijn er ook leerlingen die het mondmasker gewoonweg niet verdragen en die nooit iets op hun hoofd willen. 

Bij leerlingen waarvoor de mondmaskerplicht moeilijk ligt, wordt bekeken hoe men die moeilijkheid kan aanpakken. Daarbij kijkt men naar de situatie en de omgeving van de leerling. In eerste instantie moet men ervoor zorgen dat de afstand voldoende bewaard kan worden. Toch zal de situatie fel verschillen van leerling tot leerling.

Niet enkel de mondmaskerplicht ligt gevoelig in het BUSO, ook afstand houden is moeilijk voor de leerlingen. Bepaalde groepen knuffelen heel graag, maar dat mag in coronatijden uiteraard niet. De coronaregels staan haaks op het normale leven van heel wat leerlingen in het buitengewoon secundair onderwijs en dus is het belangrijk om hen daarin te trainen. 

Toch plukt het BUSO ook de vruchten van de lockdown die vorig schooljaar werd afgekondigd. Ze houden er namelijk goede ervaringen aan over als het gaat over alle regels. Heel wat leerlingen deden enorm hun best en waren oprecht trots dat ze zo'n mondmasker effectief konden opzetten. 

Zelf heb ik ook mijn bedenkingen bij de mondmaskerplicht in het onderwijs. Eerder kwam in het nieuws dat mondmaskers een impact zouden hebben op de mentale en fysieke gezondheid van zowel leerkrachten als leerlingen. Leerkrachten zouden nog meer energie moeten steken in het lesgeven en voor leerlingen zou het mondmasker een hindernis vormen om alles te begrijpen en om aandachtig te blijven. Enerzijds vind ik de huidige mondmaskerplicht in scholen een goede voorzorgsmaatregel. Anderzijds stel ik me er toch wat vragen bij. Ik vrees ervoor dat het mondmasker het leervermogen van leerlingen in de weg staat. Leerlingen kunnen sneller afhaken omdat ze aan het worstelen zijn met het vervelende mondmasker of omdat ze de leerkracht die een mondmasker draagt niet begrijpen. 

Het feit dat er in het BUSO ook de nodige coronamaatregelen worden genomen, vind ik positief. Al stel ik me daar toch wat vragen bij. Voor leerlingen in het BUSO is het vaak nog lastiger om een mondmasker te dragen dan voor leerlingen uit het gewone secundair onderwijs. Ook blijken zij het moeilijker te hebben met de regels rond social distancing. Volgens mij moet er niet enkel gekeken worden naar de veilige omstandigheden waarin er les kan worden gegeven. Ook de behoeften en het welzijn van de leerlingen zijn van groot belang, zeker in het buitengewoon secundair onderwijs. Leerlingen die zich goed in hun vel voelen, leren ook liever en zullen zich beter voelen op school. Dat gegeven mogen we niet uit het oog verliezen. Daarom lijkt het mij geboden om de coronamaatregelen in het BUSO te herbekijken. Er zou gezocht moeten worden naar maatregelen die zowel de veiligheid van leerlingen en leerkrachten garanderen, als maatregelen waarin de leerlingen zich kunnen vinden. Zo zouden de banken verder uit elkaar kunnen worden gezet om de nodige afstand te garanderen. De leerlingen dienen dan apart aan een bank te zitten, zodat ze het mondmasker in de klas kunnen afzetten. Om de regels rond social distancing aan te moedigen bij de leerlingen, kan de school bijvoorbeeld werken met een beloningssysteem. Een andere mogelijkheid is om de leerlingen zelf enige inspraak te geven in het bepalen van maatregelen die én veilig én motiverend werken. 

Corona of niet, het is en blijft van groot belang dat leerlingen zich goed in hun vel voelen op school. Gelukkige leerlingen zullen ook gemotiveerder zijn om te leren en om te blijven leren. 



Bron 1: VRT NWS. (2020, 27 augustus). Hoe pakt buitengewoon onderwijs coronamaatregelen aan? “Leerlingen begrijpen mondmaskerplicht niet altijd en knuffelen heel graag”. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/27/hoe-pakt-buitengewoon-onderwijs-coronamaatregelen-aan-leerlinge/

Bron 2: Mondmaskerplicht in de klas aangevochten bij Raad van State. (2020, 4 september). hln.be. https://www.hln.be/nieuws/binnenland/onderwijs/mondmaskerplicht-in-de-klas-aangevochten-bij-raad-van-state~ae118964/



Reacties

Populaire posts van deze blog

Boek naar keuze (Nederlands 5): 'Has#tag' - Dirk Bracke

Jeugdboek (Nederlands 2): 'En ik dan?' - Luc Descamps

Artikel uit vaktijdschrift 'Fons' (Nederlands 3.1): 'Hoe maak je van je school een boekenschool?'