Mediaknipsel (Nederlands 3.1): 'Drie op tien Belgische 15-jarigen moesten jaar al overdoen: cijfer ligt drie keer hoger dan gemiddeld'
Uit het recentste PISA-onderzoek blijkt dat drie op de tien Belgische 15-jarigen al eens zijn moeten zittenblijven gedurende hun schoolcarrière. Die bevindingen vormen een aanvulling op de driejaarlijkse internationale studie die de wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid en de leesvaardigheid test bij 15-jarigen in 79 landen.
Uit de resultaten van het PISA-onderzoek blijkt dat België op vlak van zittenblijven en op vlak van lerarenaantal ondermaats scoort. Maar liefst 30,8% van de 15-jarigen in ons land is al minstens één keer moeten zittenblijven in de lagere of middelbare school. Daarmee staat België op de derde plaats in de lijst van de OESO-landen. Uit internationaal onderzoek blijkt tevens dat leerlingen die moeten zittenblijven over het algemeen een negatiever beeld hebben van de school in vergelijking met jongeren die hun jaar niet moesten overdoen. Verder gebeurt het vaker dat zittenblijvers hun hogere studie niet afwerken.
Niet alleen op het gebied van zittenblijven scoort België ondermaats, ook op het vlak van lerarenaantal is enige verbetering geboden. Zo zouden in ons land vier op de tien 15-jarige leerlingen, wat overeenkomt met 43,5%, aangeven dat hun directeur regelmatig wijst op het feit dat er te weinig leerkrachten beschikbaar zijn. Ook daarmee scoort ons land slechter dan het OESO-gemiddelde, dat op 27,1% ligt.
Op het vlak van vreemdetalenonderwijs scoort België wel hoger dan gemiddeld. Ons land behoort namelijk tot één van de koplopers op het gebied van vreemde talen. Gemiddeld krijgen Belgische 15-jarigen per week 4,7 uren les in een andere taal. Het OESO-gemiddelde ligt op 3,6 uren. Daarnaast ligt het aantal kinderen dat laat aan hun schoolcarrière is begonnen laag in België. Amper 1,6% is niet of minder dan één jaar naar de kleuterschool geweest.
Zelf schrok ik van het hoge aantal zittenblijvers in ons land. Ik dacht dat België een sterk onderwijssysteem had, maar de resultaten van het PISA-onderzoek lijken het tegendeel te bewijzen. Ik vraag me af hoe dit hoge aantal zittenblijvers te verklaren valt. Leggen we de lat te hoog voor onze leerlingen en worden er te hoge eisen gesteld? Zijn het de leerlingen zelf die niet geïnteresseerd en gemotiveerd zijn? Of is er te weinig individuele begeleiding voor elke leerling? Ik kan niet precies zeggen wat er aan de basis ligt van deze cijfers, maar ik weet wel dat hier iets aan gedaan moet worden. Verder onderzoek is volgens mij zeker en vast geboden.
Ik schrok minder van het feit dat er vaak een tekort aan leerkrachten is. Er werd in het verleden al meermaals gewezen op het nijpende lerarentekort in ons land. Volgens mij is dat deels te verklaren door het feit dat het lerarenberoep vaak verkeerd wordt voorgesteld. Het onderwijs wordt regelmatig beschouwd als een sector met veel burn-outs en weinig flexibiliteit. Verder zijn er heel wat mensen die het beroep van leraar afschilderen. Zij zijn er rotsvast van overtuigd dat leraren beloond worden met veel vakantie voor het 'beetje' werk dat ze leveren. Want een leerkracht hoeft toch enkel zijn lesje te brengen en verder niets te doen? Die ingesteldheid van vele mensen maakt het lerarenberoep er niet aantrekkelijker op.
Als toekomstig taalleerkracht was ik uiteraard wel positief verrast door het feit dat België koploper is op het vlak van vreemdetalenonderwijs. Zelf vind ik het zeer belangrijk dat leerlingen onderwezen worden in vreemde talen, zoals Frans en Engels. Deze talen worden in een groot deel van de wereld gesproken, dus vind ik het niet meer dan normaal dat ze ook onderwezen worden. Ons land verdient op dat gebied een schouderklopje.
Zoals uit het artikel reeds gebleken is, is er op het vlak van zittenblijven en op het vlak van lerarenaantal zeker nog verbetering nodig in ons land. Op deze twee domeinen zouden we vooruit moeten gaan. Op het gebied van vreemdetalenonderwijs is ons land goed bezig. Laat ons hopen dat België in de toekomst niet alleen koploper is op het gebied van vreemde talen, maar ook op heel wat andere gebieden zoals onder andere het lerarenaantal. Fingers crossed!
Bron: Drie op tien Belgische 15-jarigen moesten jaar al overdoen: cijfer ligt drie keer hoger dan gemiddeld. (2020, 29 september). hln.be. https://www.hln.be/nieuws/binnenland/drie-op-tien-belgische-15-jarigen-moesten-jaar-al-overdoen-cijfer-ligt-drie-keer-hoger-dan-gemiddeld~a0d22dfe/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Reacties
Een reactie posten