Mediaknipsel (Nederlands 2):'Met 4 leerkrachten in een klas van 80 leerlingen en allemaal een laptop: zo ziet het GO-onderwijs eruit in 2030'
In 2030 zal de manier van lesgeven er in het GO-onderwijs helemaal anders uitzien. Zo zullen de leerlingen geen noties meer maken in leerboeken maar op een laptop. Daarnaast zouden er meerdere leerkrachten in één klas lesgeven. Die leerkrachten zouden op die manier een grote diverse groep kunnen begeleiden op maat.
Volgens Raymonde Verdyck van het GO-onderwijs moet het onderwijs evolueren. Zij zat met een aantal scholen samen om te praten over het 'onderwijs van de toekomst'. Raymonde is ervan overtuigd dat het onderwijs meer moet inzetten op onderwijs op maat voor ieder kind. De eindtermen zullen hetzelfde blijven maar de weg naar die eindtermen zal verschillen in tempo en aanpak. Dat zullen de scholen doen door het inzetten van technologie en door meerdere leerkrachten tegelijkertijd in één grote klasgroep te laten lesgeven.
In het technisch atheneum van Halle wordt er al ingezet op vernieuwing. Deze school besloot enkele jaren geleden om de werkboeken vaarwel te zeggen en in plaats daarvan te werken met laptops. Daarnaast zijn er drie of vier leerkrachten aanwezig in een klas van 80 leerlingen. Ze kunnen digitaal voor elke leerling volgen waar hij/zij aan werkt en hoe dat werk vordert. Voorts kunnen ze één of meerdere leerlingen bijsturen. Indien nodig nemen de leerkrachten een groepje leerlingen mee in een apart lokaal voor extra uitleg of instructies. Daarna kunnen de leerlingen weer zelf aan de slag.
De leerkrachten die in deze grote klasgroepen lesgeven zullen enkel binnen hun eigen onderwijsvak beoordelen. Ze stellen wel samen een lessenpakket op. Het is dus mogelijk dat de vakken Nederlands, Frans en aardrijkskunde op hetzelfde moment worden aangeboden maar elke leerkracht bekijkt enkel het stukje met betrekking tot zijn of haar specialisatie
Volgens de directeur van het atheneum in Halle kan men veel beter inspelen op de verschillende talenten van leerlingen door leerkrachten in team te laten lesgeven. Naargelang de behoeften kan een leerling meer ondersteuning of meer uitdaging krijgen.
De samenleving verandert en dus moet ook het onderwijs mee evolueren. Ik deel de mening van Raymonde Verdyck en van de school in Halle. Juist zoals hen vind ik dat het onderwijs aan vernieuwing toe is. Tegenwoordig doet iedereen alles online: samenvattingen en oefeningen maken, extra uitleg opzoeken etc. Daarom vind ik dat laptops een goed alternatief zouden zijn voor de werkboeken. Ik moet wel wennen aan het feit dat er meerdere leerkrachten tegelijkertijd zullen lesgeven aan één grote klasgroep. Ik ben opgegroeid in een middelbare school met krijtborden, veel werk-en oefenboeken en één leerkracht per vak. Dat vond ik heel aangenaam. Ik hield van die authenticiteit, en nu nog altijd. Toch vind ik dit geen slecht idee. Alles evolueert en ook onderwijs zal daarin mee moeten. De samenwerking tussen leerkrachten kan hierdoor enkel sterker worden en daar zullen ook leerlingen de vruchten van plukken. Door meerdere leerkrachten in één grote klas te laten lesgeven, kan men beter inspelen op de verschillende talenten die aanwezig zijn in die klas. Leerkrachten kunnen leerlingen meer begeleiden en uitdagen. Dat is enkel positief.
Ik ben benieuwd hoe ik later voor de klas zal staan: met of zonder werkboeken, alleen in een relatief kleine klas of met meerdere leerkrachten in één grote klas. Ik ben in elk geval heel nieuwsgierig.
Bron: Temmerman, M., De Coninck, J. (06.03.2020). Met vier leerkrachten in een klas van 80 leerlingen en allemaal een laptop: zo ziet het GO-onderwijs eruit in 2030. Geraadpleegd op 13 maart 2020 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/06/gemeenschapsonderwijs/
Volgens Raymonde Verdyck van het GO-onderwijs moet het onderwijs evolueren. Zij zat met een aantal scholen samen om te praten over het 'onderwijs van de toekomst'. Raymonde is ervan overtuigd dat het onderwijs meer moet inzetten op onderwijs op maat voor ieder kind. De eindtermen zullen hetzelfde blijven maar de weg naar die eindtermen zal verschillen in tempo en aanpak. Dat zullen de scholen doen door het inzetten van technologie en door meerdere leerkrachten tegelijkertijd in één grote klasgroep te laten lesgeven.
In het technisch atheneum van Halle wordt er al ingezet op vernieuwing. Deze school besloot enkele jaren geleden om de werkboeken vaarwel te zeggen en in plaats daarvan te werken met laptops. Daarnaast zijn er drie of vier leerkrachten aanwezig in een klas van 80 leerlingen. Ze kunnen digitaal voor elke leerling volgen waar hij/zij aan werkt en hoe dat werk vordert. Voorts kunnen ze één of meerdere leerlingen bijsturen. Indien nodig nemen de leerkrachten een groepje leerlingen mee in een apart lokaal voor extra uitleg of instructies. Daarna kunnen de leerlingen weer zelf aan de slag.
De leerkrachten die in deze grote klasgroepen lesgeven zullen enkel binnen hun eigen onderwijsvak beoordelen. Ze stellen wel samen een lessenpakket op. Het is dus mogelijk dat de vakken Nederlands, Frans en aardrijkskunde op hetzelfde moment worden aangeboden maar elke leerkracht bekijkt enkel het stukje met betrekking tot zijn of haar specialisatie
Volgens de directeur van het atheneum in Halle kan men veel beter inspelen op de verschillende talenten van leerlingen door leerkrachten in team te laten lesgeven. Naargelang de behoeften kan een leerling meer ondersteuning of meer uitdaging krijgen.
De samenleving verandert en dus moet ook het onderwijs mee evolueren. Ik deel de mening van Raymonde Verdyck en van de school in Halle. Juist zoals hen vind ik dat het onderwijs aan vernieuwing toe is. Tegenwoordig doet iedereen alles online: samenvattingen en oefeningen maken, extra uitleg opzoeken etc. Daarom vind ik dat laptops een goed alternatief zouden zijn voor de werkboeken. Ik moet wel wennen aan het feit dat er meerdere leerkrachten tegelijkertijd zullen lesgeven aan één grote klasgroep. Ik ben opgegroeid in een middelbare school met krijtborden, veel werk-en oefenboeken en één leerkracht per vak. Dat vond ik heel aangenaam. Ik hield van die authenticiteit, en nu nog altijd. Toch vind ik dit geen slecht idee. Alles evolueert en ook onderwijs zal daarin mee moeten. De samenwerking tussen leerkrachten kan hierdoor enkel sterker worden en daar zullen ook leerlingen de vruchten van plukken. Door meerdere leerkrachten in één grote klas te laten lesgeven, kan men beter inspelen op de verschillende talenten die aanwezig zijn in die klas. Leerkrachten kunnen leerlingen meer begeleiden en uitdagen. Dat is enkel positief.
Ik ben benieuwd hoe ik later voor de klas zal staan: met of zonder werkboeken, alleen in een relatief kleine klas of met meerdere leerkrachten in één grote klas. Ik ben in elk geval heel nieuwsgierig.
Bron: Temmerman, M., De Coninck, J. (06.03.2020). Met vier leerkrachten in een klas van 80 leerlingen en allemaal een laptop: zo ziet het GO-onderwijs eruit in 2030. Geraadpleegd op 13 maart 2020 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/06/gemeenschapsonderwijs/
Reacties
Een reactie posten