Mediaknipsel (Nederlands 2): "Aardrijkskunde in het Frans of Engels nu ook mogelijk op school voor leerlingen met autisme in Oostakker."
Een les aardrijkskunde in het Frans of het Engels. Het is eens iets anders. Momenteel geeft men in het gewone middelbaar onderwijs al wetenschapsvakken in een andere taal. In het buitengewoon onderwijs was dit nog niet het geval. Tot nu: school Impuls in Oostakker heeft beslist om lessen aardrijkskunde en geschiedenis aan te bieden in het Frans of het Engels aan leerlingen met autisme.
De CLIL-methode (Content and Language Integrated Learning) die tot voor kort enkel in het gewone middelbaar onderwijs werd toegepast, blijkt ook waardevol te zijn voor leerlingen in het bijzonder onderwijs. Dat besef drong door bij school Impuls, een BuSO-school uit Oostakker die uitsluitend lesgeeft aan leerlingen met een autismespectrumstoornis. Deze school wil de methode aanbieden aan alle leerlingen van de eerste tot en met de derde graad. De directie besliste om 10 vakken, waaronder aardrijkskunde, te geven in het Frans of in het Engels. De lessen die gegeven zullen worden volgens deze methode starten vanaf volgend schooljaar.
De leerlingen hebben keuzevrijheid. Ze kunnen zelf beslissen of ze het vak al dan niet in een andere taal volgen. Andere voordelen zijn dat de moeilijkheidsgraad niet hoger ligt dan wanneer het vak in het Nederlands wordt gegeven en dat de leerlingen taalkundig sterker kunnen worden door te opteren voor deze methode.
Als toekomstig leerkracht Frans vind ik dit natuurlijk een goede beslissing. Momenteel wordt Frans enkel aangeleerd tijdens de les Frans, zoals dat ook het geval is voor het vak Engels. Buiten de lessen spreken de leerlingen deze talen niet. Door ook andere vakken in een vreemde taal aan te bieden, wordt de kans groter dat de leerlingen de vreemde taal wel zullen durven spreken. Bovendien kunnen de leerlingen op die manier meer bezig zijn met die taal. Ze zullen de taal beter leren beheersen, wat zeker een pluspunt kan zijn voor hun toekomst. Een goede beheersing van het Frans en het Engels zijn namelijk een grote troef op de arbeidsmarkt. Dat weet ook Adjunct-directeur Arne Lobbens. Volgens hem zou de methode de leerlingen kunnen helpen in het verder studeren en in het vinden van een job. Daar ben ik het volledig mee eens.
Wat ook mooi is aan dit initiatief, is dat men leerlingen met autisme in de kijker zet. Ook zij moeten de kans krijgen om vakken in een andere taal te volgen. Voor zulke leerlingen is het nog moeilijker om over te schakelen naar een andere taal. De CLIL-methode zou dat voor hen makkelijker moeten maken. Dat vind ik een zeer mooi gebaar.
Bron: Van Bost, A. (21.02.2020). Aardrijkskunde in het Frans of Engels nu ook mogelijk op school voor leerlingen met autisme in Oostakker. Geraadpleegd op 2 maart 2020 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/21/middelbare-school-in-buitengewoon-secundair-onderwijs-biedt-gewo/
De CLIL-methode (Content and Language Integrated Learning) die tot voor kort enkel in het gewone middelbaar onderwijs werd toegepast, blijkt ook waardevol te zijn voor leerlingen in het bijzonder onderwijs. Dat besef drong door bij school Impuls, een BuSO-school uit Oostakker die uitsluitend lesgeeft aan leerlingen met een autismespectrumstoornis. Deze school wil de methode aanbieden aan alle leerlingen van de eerste tot en met de derde graad. De directie besliste om 10 vakken, waaronder aardrijkskunde, te geven in het Frans of in het Engels. De lessen die gegeven zullen worden volgens deze methode starten vanaf volgend schooljaar.
De leerlingen hebben keuzevrijheid. Ze kunnen zelf beslissen of ze het vak al dan niet in een andere taal volgen. Andere voordelen zijn dat de moeilijkheidsgraad niet hoger ligt dan wanneer het vak in het Nederlands wordt gegeven en dat de leerlingen taalkundig sterker kunnen worden door te opteren voor deze methode.
Als toekomstig leerkracht Frans vind ik dit natuurlijk een goede beslissing. Momenteel wordt Frans enkel aangeleerd tijdens de les Frans, zoals dat ook het geval is voor het vak Engels. Buiten de lessen spreken de leerlingen deze talen niet. Door ook andere vakken in een vreemde taal aan te bieden, wordt de kans groter dat de leerlingen de vreemde taal wel zullen durven spreken. Bovendien kunnen de leerlingen op die manier meer bezig zijn met die taal. Ze zullen de taal beter leren beheersen, wat zeker een pluspunt kan zijn voor hun toekomst. Een goede beheersing van het Frans en het Engels zijn namelijk een grote troef op de arbeidsmarkt. Dat weet ook Adjunct-directeur Arne Lobbens. Volgens hem zou de methode de leerlingen kunnen helpen in het verder studeren en in het vinden van een job. Daar ben ik het volledig mee eens.
Wat ook mooi is aan dit initiatief, is dat men leerlingen met autisme in de kijker zet. Ook zij moeten de kans krijgen om vakken in een andere taal te volgen. Voor zulke leerlingen is het nog moeilijker om over te schakelen naar een andere taal. De CLIL-methode zou dat voor hen makkelijker moeten maken. Dat vind ik een zeer mooi gebaar.
Bron: Van Bost, A. (21.02.2020). Aardrijkskunde in het Frans of Engels nu ook mogelijk op school voor leerlingen met autisme in Oostakker. Geraadpleegd op 2 maart 2020 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/21/middelbare-school-in-buitengewoon-secundair-onderwijs-biedt-gewo/
Reacties
Een reactie posten